درتاریخ ائمه معصومین برای وجود مقدس حضرت مهدی دو غبیت ذکر کرده اند غیبت صغری و غیبت کبری که الان در ان بسر میبریم اولین غیبت که غیبت صغری نام دارد هفتاد و چهار سال تقریبا بطول انجامید حضرت در این مدت با نواب خود با مردم در ارتباط بودند که به انها نواب اربعه میگویند که اولین انها جناب عثمان بن سعید عمروی است . دوم جناب محمد بن عثمان بن سعید. سوم جناب حسین بن روح النوبختی . چهارم جناب علی بن محمد السمری این چهار نفر از معروفین وکلا حضرت صاحب الامر (عج) بوده اند که در این مدت هفتادو چهار سال خواص از شیعیان و مومنین شرفیاب حضور خدمت ان حضرت میشده اند و هرکس بعد از اخرین نواب ادعای سفارت و نیابت خاصه نماید یا بر طبق ان دعوی نماید کذاب و مفتری خواهد بود بر حضرت صاحب الامر (عج) بلکه مرجع دین و احکام شریعت به امر ان حضرت راجع به سوی روات احادیث علما و فقها و مجتهدین جامع شرایط است زیرا برای ایشان نیابت ثابت است. مکلفین در عصر غیبت حضرت در اخذ مسائل حلال و حرام و قطع منازعات باید رجوع کنند به علما و حفظه علوم و اخبار و راویان احادیث و اخبار ائمه اطهار انچه ایشان بفرمایند حجت است برای عامه مکلفین در صورت استجماع ایشان شرایط فتوی را.
ایا فقها در عصر غیبت امام زمان (عج) ولایت دارند یا خیر؟
از جمله مسائلی که در قدیم بین فقها مورد بحث بوده همین مسئله بوده بعضی برانند که همه فقها در عصر غیبت چون نایب عام امام زمانند دارای ولایت در کلیه امور میبا شند از ان جمله مرحوم نراقی در کتاب ((عوائد)) روایات بسیاری برای ثبوت ولایت اورده است . بعضی دیگر قائل به عدم ثبوت ولایت هستند از ان جمله مرحوم ایت الله العظمی ملا حبیب الله شریف در کتا ب ((مستقصی القواعد)) تمام ادله مرحوم نراقی را رد کرده است خلاصه محل اختلاف است اگر ولایت باشد برای همه فقها است بدون استثنا و اگر نیست برای هیچکدام نیست هر کسی باید به مرجع خود رجوع کند .
موضوعات مرتبط :
نویسنده سیدعباس موسوی در پنجشنبه سیزدهم تیر ۱۳۸۷ |
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...